Latest posts

Zgrzyty przy zmianie biegów?

Sprawdź zestaw naprawczy dźwigni zmiany biegów

Masz wrażenie, że lewarek zmiany biegów w Twoim aucie „lata”? Biegi wchodzą z oporem albo nie trafiają tak, jak trzeba? To nie musi oznaczać awarii skrzyni – bardzo często winny jest wyrobiony mechanizm zmiany biegów, a dokładnie: jego elementy plastikowe, tuleje i przeguby.

Dobra wiadomość? Nie musisz wymieniać całego mechanizmu. Wystarczy zestaw naprawczy dźwigni zmiany biegów, czyli kilka niedrogich elementów, które przywracają precyzję działania lewarka.

Co wchodzi w skład zestawu?

W zależności od modelu auta, zestaw może zawierać:

  • tuleje prowadzące,
  • sworznie, sprężyny, zabezpieczenia,
  • gniazdo kulowe (często właśnie ono się wyciera),
  • elementy łączące wybierak z lewarkiem.

W skrócie – wszystko, co odpowiada za stabilność i precyzję zmiany biegów.

Objawy, że potrzebujesz zestawu:

  • luz na lewarku (w bok lub do przodu/tyłu),
  • trudność z wrzuceniem niektórych biegów,
  • biegi „wchodzą na oko”, bez wyczuwalnego kliknięcia,
  • dźwignia pracuje nierówno albo zacina się,
  • skrzypienie, piski lub stuki przy zmianie biegów.

Montaż – czy robić samemu?

Jeśli masz podstawowe narzędzia i trochę chęci oraz doświadczenia, wymiana elementów zestawu naprawczego to robota na 1–2 godziny. Zwykle wystarczy podnieść auto, zlokalizować mechanizm wybieraka (często pod samochodem lub w tunelu środkowym) i wymienić wyrobione części.

Przykład: zestaw naprawczy do VW Transportera T4

Pasuje do modeli VW Transporter T4. Obejmuje komplet elementów wymaganych do przywrócenia pełnej sprawności wybieraka.

OEM: 701798169 VW, 701798169 VAG

Co zyskujesz?

  • precyzyjną zmianę biegów,
  • wyraźne „kliknięcia”,
  • komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zamiast męczyć się z rozlazłą dźwignią biegów, sięgnij po prosty zestaw naprawczy. Nieduży koszt, wielka różnica – szczególnie w starszych samochodach, gdzie każdy detal wpływa na przyjemność z jazdy.

Leave a comment